currypot.blogg.se

Kerala cooking, indian cooking, swedish cooking, any cooking..

Uppuma, delicious south indian breakfast!

Publicerad 2012-07-28 10:23:02 i

Jag hade släktingar från Dubai boende hos mig senaste veckan och passade på att lära mig några nya revept. Ett av dem är Uppuma. En sydindisk indisk frukost.

 

i indien ser frukosten li annorlunda ut, det är ofta varm mat och det finns massvis med olika frukost rätter att variera sig emellan. Ofta tycker jag frukosträtterna är lite för tidskrävande för att orka ställa sig och trixa med när man stiger upp på morgonen trött och hungrig. Men detta recept är super enkelt, går snabbt och är fantastiskt gott!

Uppuma


Mannagryn

Grön chili finhackad

2 scahrlottenlöjar finhackade

Curryblad

Ingefära finhackad 2 msk

Vitlök finhackad 3 klyftor

Valfria grönsaker hackade i minikuber ( brytbönor,morot, tomat)

Cocosolja

Hel spiskummin

En röd chili torkad

Gör såhär


Hetta upp cocosoljan i en teflonpanna tillsätt senapsfrön och när de börjar poppa tilLsätt curryblad hel röd chili och spiskummin. Tillsätt sedan lök och stek tills den är mjuk tillsätt sedanvitlök och ingefära och stek några minuter till. Tillstt sedan den finhackade gröna chilin. Häll i kokande vatten ungifär 500ml och lite salt. Koka upp och tillsätt mannagryn lite i taget samtidigt som du rör om hela tiden, det skall vara en fast inte kladdig konsistens och mannagrynen skall vara mjuka. Mosa ihop allt med en stekspade och uppuman är redo att serveras, vissa föredrar att äta tillsammans med lite socker och mosad banan en jag tycker rätten är god som den är!

Kommentarer

Postat av: caroline

Publicerad 2012-07-29 14:23:09

mmm, ser gott gott gott ut! :) ska testa detta i veckan :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela