currypot.blogg.se

Kerala cooking, indian cooking, swedish cooking, any cooking..

Mathanga curry

Publicerad 2012-07-29 15:41:12 i

 Härom dagen köpte jag en pumpa när jag och min aunt skulle göra avial( en annan underbar rätt från Kerala). Men vi glömde använda den. Den stackars pumpan har legat där i kylen och tittat på mig så sorgset och ensamt varje gång jag öppnat kylen, idag bestämde jag mig för att tillaga stackaren

Mathanga curry

Pumpa delad i kuber

I gullök hackad

1-2 gröna chillies

1 tsk vitlök finhackad

Curryblad

En röd torkad chili

Spenapsfrö 1/2 msk

Yoghurt 0,5 dl

Cocosmjölk 200ml

1 tsk lime

Gurkmeja 1/4 tsk

Sambarpowder 1 tsk

Spiskummin 1 tsk

Gör såhär 

 Hetta upp olja ( helst cocosolja) i en gryta. Lägg i senapsfrön och curryblad och den hela chilin bruten i två delar. Tillsätt löken och stek tills den blivit mjul, tillsätt då vitlök och grön chili och sautera ett par minuter. Tillsätt pumpan och gurkmeja och häll på vatten så att det täcker pumpan till 3/4 delar. Tillsätt salt och koka tills pumpan mjuknat. Mosa sönder några pumpa bitar med en gaffel för en lite tjockare sås. Tillsätt sedan kokosmjälken och sambarpowder och kummin och koka upp. Tag av krytan från plattan och tillsätt yoghurt och lime. Smaka av och salta vid behov. Avnjut med ris och lite indisk pickle. Perfekt rätt för en regnig höst dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela